Strona wykorzystuje pliki cookies, jeśli wyrażasz zgodę na używanie cookies, zostaną one zapisane w pamięci twojej przeglądarki. W przypadku nie wyrażenia zgody nie jesteśmy w stanie zagwarantować pełnej funkcjonalności strony!

Biedronki

Wielkość czcionki:

 


 

 

 LOGOPEDIA 23.03-27.03.2020

LOGOPEDIA 30.03-3.04.2020

LOGOPEDIA 6.04-10.04.2020


 

https://drive.google.com/drive/folders/167ykMjWef5WmHsO6YibaR9at_baccdVD?usp=sharing

 


 

Zobacz Kronikę Wielkiego Tygodnia:

https://www.youtube.com/watch?v=RM6YAfIl6Z4

Stwórz domowe misterium – propozycja:

https://www.youtube.com/watch?v=uIbRUhnzzpA


30.03-3.04.2020

https://www.youtube.com/watch?v=w_Zu3MgPBzc&t=451s


 6.04-10.04.2020r.

 

  1. Jakie są tradycje Świąt Wielkanocnych?” – próba odpowiedzi na pytanie na podstawie doświadczeń dzieci i opowiadania Agnieszki Galicy Bajeczka wielkanocna.

Rodzic czytając opowiadanie, trzyma gałązkę wierzby z „kotkami” i wyjaśnia, o jakich „kotkach” opowiada autorka tej historii.

„Bajeczka wielkanocna”

Wiosenne słońce tak długo łaskotało promykami gałązki wierzby, aż zaspane wierzbowe Kotki zaczęły wychylać się z pączków. – Jeszcze chwilkę – mruczały wierzbowe Kotki – daj nam jeszcze pospać, dlaczego musimy wstawać? A słońce suszyło im futerka, czesało grzywki i mówiło: – Tak to już jest, że wy musicie być pierwsze, bo za parę dni Wielkanoc, a ja mam jeszcze tyle roboty. Gdy na gałęziach siedziało już całe stadko puszystych Kotków, Słońce powędrowało dalej. Postukało złotym palcem w skorupkę jajka – puk–puk i przygrzewało mocno. – Stuk–stuk – zastukało coś w środku jajka i po chwili z pękniętej skorupki wygramolił się malutki żółty Kurczaczek. Słońce wysuszyło mu piórka, na głowie uczesało mały czubek i  przewiązało czerwoną kokardką. – Najwyższy czas – powiedziało – to dopiero byłoby wstyd, gdyby Kurczątko nie zdążyło na Wielkanoc. Teraz Słońce zaczęło rozglądać się dookoła po łące, przeczesywało promykami świeżą trawę, aż w bruździe pod lasem znalazło śpiącego Zajączka. Złapało go za uszy i wyciągnęło na łąkę. – Już czas, Wielkanoc za pasem – odpowiedziało Słońce – a co to by były za święta bez wielkanocnego Zajączka? Popilnuj Kurczaczka, jest jeszcze bardzo malutki, a ja pójdę obudzić jeszcze kogoś. – Kogo? Kogo? – dopytywał się Zajączek, kicając po łące. – Kogo? Kogo? – popiskiwało Kurczątko, starając się nie zgubić w trawie. – Kogo? Kogo? – szumiały rozbudzone wierzbowe Kotki. A Słońce wędrowało po niebie i rozglądało się dokoła, aż zanurzyło złote ręce w stogu siana i zaczęło z kimś rozmawiać. – Wstawaj, śpioszku – mówiło – baś, baś, już czas, baś, baś. A to „coś” odpowiedziało mu głosem dzwoneczka: dzeń–dzeń, dzeń–dzeń. Zajączek z Kurczątkiem wyciągali z ciekawości szyje, a wierzbowe Kotki pierwsze zobaczyły, że to „coś” ma śliczny biały kożuszek i jest bardzo małe. – Co to? Co to? – pytał Zajączek. – Dlaczego tak dzwoni? – piszczał Kurczaczek. I wtedy Słońce przyprowadziło do nich małego Baranka ze złotym dzwonkiem na szyi. – To już święta, święta, święta – szumiały wierzbowe Kotki, a Słońce głaskało wszystkich promykami, nucąc taką piosenkę:

W Wielkanocny poranek dzwoni dzwonkiem Baranek, A Kurczątko z Zającem podskakują na łące. Wielkanocne Kotki, robiąc miny słodkie, już wyjrzały z pączka, siedzą na gałązkach. Kiedy będzie Wielkanoc? Wierzbę pytają.

Rodzic zadaje dziecku pytania: Kogo obudziło wiosenne Słonko? Dlaczego Słońce ich obudziło?

Kurczaki, Zajączki, Baranki, to symbole Świąt. Te zwierzęce postacie ozdabiają stół wielkanocny i wkładane są do koszyczka wielkanocnego.

– Usiadły na gałązce wierzby kotki, jak na obrazie. Są szare, puchate, pewnie już wiesz, że to… (bazie)

– Gdy skorupka jajka pęka, wychodzi z jajeczka. Wygląda wtedy jak mała, żółciutka kuleczka. (kurczak)

– Mogą zaszywać się w lesie lub skakać po łące. Mogą też być czekoladowe to … (zające)

– Wełniane ma trzewiczki, wełniane rękawiczki. (baranek)

Ogłaszamy wielkanocny konkurs: „PISANKA”

Proszę o wykonanie papierowej pisanki i wysłania ja na mój adres mailowy do 9.04. (czwartek) sromekania@gmail.com Jajko znajdziecie państwo w wyprawce plastycznej lub można narysować samodzielnie kontur jajka, format A – 4, jajko należy ozdobić dowolnie (papier kolorowy, bibuła, plastelina, naklejki wielkanocne itp.) Życzę wspaniałych pomysłów i wspólnej zabawy.

  1. Co włożymy do koszyka wielkanocnego?” – szukanie odpowiedzi na pytanie na podstawie doświadczeń dzieci, rozmowy z rodzicem

W Wielką Sobotę święcone są wielkanocne koszyczki, które wypełnione są różnymi rodzajami pokarmów. Rodzic tłumaczy dzieciom kolejno:

  • malowane jajka (są symbolem odradzającego się życia)

  • kraszanki (pomalowane na jeden kolor)

  • pisanki (ozdabiane różnymi wzorami i kolorami)

  • chleb (ma zapewniać ludziom dobrobyt i pomyślność),

  • sól (chroni przed zepsuciem i złem),

  • chrzan (ma zapewnić zdrowie i sprawność),

  • kiełbasa (zapewnia zdrowie),

  • wielkanocna babka (jest symbolem umiejętności i dostatku),

  • baranek wielkanocny z czerwoną chorągwią (symbol Jezusa Chrystusa). Dzieci siadają przy stolikach i wykonują ćwiczenie (Książeczka str. 23)

Ćwiczenia logopedyczne: rodzic zachęca, dziecko powtarza: „Kra, krę mija”; „ Lis ma norę”; „Stół z powyłamywanymi nogami”; „ Król Karol kupił królowej Karolinie korale koloru koralowego” Proszę wracać do tych krótkich rymowanek i powtarzać z dziećmi.

  1. Jakie potrawy postawimy na świątecznym stole? – szukanie odpowiedzi na pytanie na podstawie doświadczeń dzieci i wiersza Danuty Gellner „Obudziły się pisanki”


"Obudziły się pisanki" D. Gellner

 

Obudziły się pisanki
wielkanocnym rankiem
i wołają:
- Patrzcie! Tu na stole
same niespodzianki!
Bazie srebrno – białe
i baranek mały.
Ten baranek
ma talerzyk,
skubie z niego
owies świeży
A baby pękate
w cukrowych fartuchach
Śmieją się wesoło
od ucha do ucha!

https://www.youtube.com/watch?v=qKY9oeELKn4&list=RD6xpm8tTKdCQ&index=5

„Stół wielkanocny” – wykonanie zadania ( Książeczka str. 24)

  1. Piosenka do nauki „Wełniany baranek” sł. Jan Gałkowski, muz. Adam Markiewicz

Ten mały nasz baranek, wszyściutko ma wełniane. Lali la, lali la, lali la. x2 Wełniane ma trzewiczki, wełniane rękawiczki. Lali la, lali la, lali la. x2 Co tu robisz, baranku? Chłodno dzisiaj od ranka, chmurki w niebie jak pianka. Lali la, lali la, la la. Wełniane masz trzewiczki, wełniane rękawiczki. Lali la, lali la, lali la! x2 Ten mały nasz baranek wszyściutko ma wełniane. Lali la, lali la, lali la. x2 W kołnierzu futra pełnym ma łebek cały z wełny. Lali la, lali la, lali la. x2 Ślicznie ci jest, baranku, w tym wełnianym ubranku, ślicznie ci jest, baranku. Lali la, lali la, la la. W kołnierzu futra pełnym masz łebek cały z wełny. Lali la, lali la, lali la!

Po niżej przesyłam państwu link z piosenką.

https://www.youtube.com/watch?v=6xpm8tTKdCQ&list=RD6xpm8tTKdCQ&index=1

Na stole pisanki tęczą malowane, wśród zieleni trawy cukrowy baranek. Bazie w wazoniku ciasta i wędliny. Wielkanoc, Wielkanoc i wielkie spotkanie rodziny.

Zdrowych, spokojnych i radosnych świąt Wielkanocnych, smacznego jajka i mokrego Dyngusa Wesołego Alleluja!

Życzy Ania Sromek

https://www.youtube.com/watch?v=lVsbR81g8UM


 

30.03 – 03.04.2020

 

Blok tygodniowy: Zwierzęta na wiejskim podwórku.

1. Co robi rolnik?

2. Kogo mogę spotkać na wsi?

3. Czyje to jajko?

4. Zajęcia o emocjach.

 

Drodzy Rodzice,

przesyłam Wam kolejną partię materiału do realizacji z dzieckiem w domu, pozdrawiam serdecznie Was i moje przedszkolaki. Przetrwamy ten trudny czas, a Ty Koronawirusie chcesz dostać tu się, lecz My się nie damy, bo z domu się nie ruszamy!!!  

  

  1. Co robi rolnik?” – próba odpowiedzi na pytanie na podstawie doświadczeń dzieci, zabawy z piosenką. – Stary Donald farmę miał – zabawa przy piosence.

Stary Donald farmę miał, ija, ija, oł!

Na tej farmie pieska miał, ija, ija, oł!

Słychać hau, hau tu, Hau, hau tam, Hau tu, hau tam, Wszędzie hau, hau,

Stary Donald farmę miał, ija, ija, oł!

Na tej farmie krowy miał,ija, ija, oł!

Słychać mu, mu tu, Mu, mu tam, Mu tu, mu tam, Wszędzie mu, mu,

Stary Donald farmę miał, ija, ija, oł!

Na tej farmie kaczki miał, ija, ija, oł!

Słychać kwa, kwa tu, Kwa, kwa tam, Kwa tu, kwa tam, Wszędzie kwa, kwa,

Stary Donald farmę miał, ija, ija oł! •

Rodzic tłumaczy dzieciom, że w Polsce są gospodarstwa wiejskie, a osoba pracująca na roli to rolnik. Farma, o której śpiewali, to również gospodarstwo wiejskie, ale w Stanach Zjednoczonych, a rolnik w tamtej kulturze to farmer. Rodzic zadaje pytania: Jakie zwierzęta hodował stary Donald? Jakie inne zwierzęta możemy spotkać na wsi? Czym jeszcze zajmuje się rolnik na wsi „Jak wygląda wieś?” – spróbuj narysować, to co widzisz ze swojego okna, może to domek sąsiada, może piękne drzewo czy ogródek, a może po prostu narysuj swój dom. Gotowy rysunek podpisz tylko imieniem z pomocą rodziców i wyślij tę pracę na mój email: sromekania@gmail.com

  1. Kogo mogę spotkać na wsi?” – opowieść ruchowa. Rodzic czyta opowiadanie, dziecko wykonuje ruchy odpowiednio do słuchanej treści:

Jest ranek. Słońce powoli oświetla podwórko. Pierwszy na podwórku pojawia się kogut. Chodzi dumnie, wysoko stawia nogi, rusza głową na boki, nagle głośno pieje: kukuryku! Kury z niezadowoleniem kręcą się na grzędach, później jedna za drugą wychodzą z kurnika, gdacząc: ko, ko, ko, ko… Na podwórku robi się coraz weselej. Nareszcie z domu wychodzi gospodarz, jest bardzo wcześnie, dlatego gospodarz przeciąga się i szeroko otwiera buzię, ziewając. Między jego nogami prześlizguje się szara myszka. Pora zadbać o swoje zwierzęta – myśli gospodarz i, mocno stawiając kroki, idzie w stronę stajni, bo tam czekają na niego dwa głodne konie. Gospodarz nalewa im wody i podaje widłami siano – gdy będzie cieplej, wyprowadzi je na dwór. Zadowolone konie wierzgają kopytami i rżą radośnie: iha, haha, iha, haha. Teraz pora wyprowadzić krowy z obory. Gospodarz otwiera ciężkie drzwi. Wita się ze swoimi czterema krowami, przywiązuje im specjalny sznurek – postronek – i trzymając go, wyprowadza krowy z obory. Krowy idą powoli, zatrzymując się co chwilę, mocno machają swoimi ogonami, aby odgonić muchy. Są na miejscu – to ogrodzone pastwisko, tutaj krowy cały dzień będą żuły trawę, tutaj krowy są bezpieczne. Czas wrócić do domu – myśli gospodarz. Wraca, aby zjeść śniadanie. Tak zaczyna się kolejny dzień w gospodarstwie wiejskim.

  1. Czyje to jajko?” – rozmowa na temat wielkości jajek na podstawie doświadczeń dzieci. Jak myślicie, jajo którego z ptaków jest największe? Oczywiście ,że strusia. Jakie inne ptaki znoszą jajka? ( kaczki, kury, gęsi, indyki) - dziecko dzieli te słowa na sylaby.

Jakie produkty uzyskujemy od danego zwierzęcia: Rodzic zadaje pytanie dziecku co uzyskujemy od krowy – mleko, masło, jogurty, śmietanę, ser, twaróg; od owcy – mleko, sery; od kozy – mleko, sery, jogurty; od kury – jajka. Rodzic zadaje pytanie dziecku: po co są w gospodarstwie wiejskim takie zwierzęta jak konie, psy czy koty, jeśli nie uzyskujemy z nich żadnych produktów spożywczych. Podpowiadamy; Koń – czasami pomaga rolnikowi w uprawie ziemi, pies – broni gospodarstwa, nie wpuszcza intruzów, kot – przegania myszy z domu gospodarza. Rozwijanie procesów spostrzegania. Zestaw ćwiczeń ruchowych – doskonalenie czynności podstawowych: chodu, biegu, skoku, utrzymywania równowagi. „Zróbmy pastę!” – wspólne wykonanie pasty jajecznej lub twarogowej. Wyrabianie nawyku częstego i dokładnego mycia rąk przed przygotowywaniem i konsumpcją posiłków.

  1. Zajęcia o emocjach – zachwyt nad zwierzętami mieszkającymi w gospodarstwie. – Dzień na wsi – słuchanie wierszyka i rozmowa na jego temat.

Pobyt na wsi u dziadków to dopiero wyzwanie... Dzień się tam zaczyna inaczej, wcześnie jest śniadanie. Trzeba zadbać od rana o wszystkie zwierzęta, o królikach, o świnkach, o owcach pamiętać. Dać jeść i pić bez wyjątku wszystkim w całym obrządku. Owce wypuścić na hale, to dla nich miejsce wspaniałe. Już słychać radosne beczenie, chrumkanie, to znaczy, że zwierzętom smakuje ich śniadanie. Konie są w stajni bardzo szczęśliwe, gdy im porządnie rozczeszę grzywę, gdy je z czułością, dokładnie wyszczotkuję, parskają głośno, mówiąc „dziękuję”. W stajni, w chlewiku, na dworze, cały dzień trwa praca. Dopiero gdy się ściemnia, z dziadkiem do domu wracam. Jestem zmęczony, lecz wiem, że gdy zwierzętom troskę okażę, sam kiedyś będę jak dziadek wspaniałym gospodarzem.

Rodzic rozmawia z dzieckiem na temat wiersza: O jakim miejscu była mowa w wierszu? O kogo trzeba zadbać w gospodarstwie? Jak trzeba zadbać o zwierzęta? Dlaczego trzeba dbać o zwierzęta? Czy praca na wsi jest lekka, przyjemna? Czy chcielibyście kiedyś pojechać na wieś i opiekować się zwierzętami? W czym moglibyście pomóc gospodarzowi na wsi? – Ćwiczenie z księgą emocji. Dzieci układają historyjkę obrazkową pasującą do treści wiersza. Opowiadają, co się zdarzyło po kolei.

W załączniku macie państwo memory do układania oraz do globalnego czytania (obrazek – podpis); łączenie karteczek w pary ( kot – kot), podział słów na sylaby, nazywanie pierwszej głoski (K) Kogut itp.

 


 

23 - 27 MARCA 2020

WIOSENNE PRZEBUDZENIE

Proszę o utrwalenie wiersza i piosenki

Wiersz „Pracowita Pani Wiosna”

Jak co roku Pani Wiosna znów się wzięła za porządki i w ogrodzie wygrabiła
ścieżki i grządki.

Wysprzątała cały domek
od piwnicy, aż po stryszek, więc chwaliły ją sąsiadki, miło to słyszeć.

Naprawiła ptasie gniazda,
zbudowała kilka nowych i kazała je przewietrzyć rankiem wiatrowi.

Piosenka „Marcowe żaby”

  1. Już wiosna na polach sadzi krokusy, zając siedzi pod sosną marzną mu uszy.

Ref. A żaby rechu – rech ; żaby się cieszą, że ten marzec rechu – rech wszystko pomieszał, raz słońce, a raz deszcz idzie wiosna a tu śnieg, bo w marcu jak w garncu rechu, rech żabi śmiech.

  1. A deszczem umyte drzewa są czyste, na gałązkach już rosną kotki puszyste.

  2. Na łące bociany głośno klekocą, rankiem słońce przygrzewa, mróz mrozi nocą

 

Proszę o korzystanie z „Księgi emocji” oprócz świetnej zabawy, rozwija ona spostrzeganie, mowę, a przede wszystkim logiczne myślenie. Znajdziecie ją państwo w Boksie edukacyjnym „Plac zabaw”

 


 

Kolejne urodzinki w Biedronkach


 

 Biedronkowe warsztaty

Nasze Biedroneczki, choć malutkie to jednak też nie próżnują i pragną  poznawać otaczający je świat. W tym celu udały się do Gliwickiego Centrum Odlewnictwa Artystycznego, by dowiedzieć się czegoś o gliwickich lwach. Warsztaty były bardzo ciekawe a dla utrwalenia informacji, dzieci wykonały piękne prace plastyczne, które miały przelać na papier to czego się dowiedziały.


 

Urodzinki Darii

Naszej solenizantce, STO LAT, wszelkiej pomyślności i spełnienia marzeń. Niech z jej buzi nie schodzi uśmiech, a słonko świeci przez cały czas. Dziękujemy łakocie i mocno Cię ściskamy.


 

 Mały gość...

 

Nasze Biedroneczki odwiedził "mały gość", chomik Chrupek, który zawitał na zajęciach miał za zadanie uświadomić maluchom jak wielką odpowiedzialnością jest mieć pupila. Dzieci w tym dniu zachowywały się stosunkowo cicho wiedząc, że Chrupek ucina sobie drzemkę. Każdy mógł przywitać się z chomikiem i przez jakiś czas się nim poopiekować. Dzieci w tej roli świetnie się sprawiły, a zajęcia były bardzo udane.


 

Czary mary z wody, czyli spotkanie z p. Danusią


Kolejny raz zagościła u nas p. Danusia. Tym razem pokazała maluchom parę naukowych sztuczek związanych z wodą. Pokaz był fascynujący, bo kto by pomyślał, że zużyciem tej zwykłej wody można tyle zrobić, no i to tak ciekawych doświadczeń.


 

 

Tyle radości i zadowolenia dały nam pyszne pączusie. Choć może nie należą do zdrowej żywności, to jednak nasza tradycja, a przedszkole służy do jej przekazywania. Udało się to zrobić w pyszny sposób.

   

Dziękujemy Radzie Rodziców za ten smakowity prezent.


 

Uroczystość "Dnia Babci i Dziadka"

 

Wspaniały wystrój, odświętne stroje no i szacowni goście, dla których przygotowano prawdziwą galę z okazji ich święta. Dzień Babci i Dziadka w naszym przedszkolu był wielkim wydarzeniem, w którego przygotowanie wszyscy włożyli wiele trudu i serca. Opłaciło się. Tańce, śpiewy, a nawet pokazy prawie akrobatyczne, zaprezentowały nasze przedszkolaki dla swoich kochanych Dziadków. Pod okiem czujnych nauczycielek wszystko poszło doskonale. Dziękujemy gościom za przybycie i już zapraszamy za rok na kolejną dawkę emocji i wzruszeń.

 

Naszym drogim paniom: Agnieszce, Ani, Asi oraz Lidce, składamy ogromne podziękowania za pracę włożoną w przygotowanie maluchów, naszym woźnym paniom Agnieszką za pomoc w organizacji imprezy, a drogim rodzicom za poczęstunek.


 

 

Pamiętajmy 17 lutego...


 

 

Spotkanie świąteczne w Biedronkach

      

Zegar